General

Pasti tiada sesiapa disini yang mengimpikan menjadi ibu bapa yang bersuara singa dan harimau buat anaknya. Tetapi tanpa disedari dan dipinta, ia datang. Hari ini, saya ingin kupas serba sedikit pendekatan yang diketangahkan dalam buku Prophetic Parenting. Okay, sebelum itu, cuba bayangkan kita pelakon sebagai emak atau ayah dalam situasi di bawah: Kisah 1:Suatu hari, …

Saya tergerak memberikan sedikit pandangan mengenai ini. Saya amat bersetuju supaya kita semua sebagai ahli masyarakat menjadi orang yang cakna dalam berbahasa dan memberi respon tentang bagaimana fizikal seseorang, dalam perbincangan ini adalah kanak-kanak. .Supaya ia tidak menjadi pengalaman buruk bagi lebih ramai anak, salah satu darinya ialah contoh yang baik dari ibu bapa, dalam berbahasa. …

Negara kita telah menjalankan PKP sejak 18 Mac 2020, dan kini PKPP. Semua warga cuba beradaptasi dengan situasi baru ini, termasuklah institusi keluarga..Pada waktu tulisan ini dikeluarkan, taska, tadika sudahpun dibuka. Sekolah rendah juga bakal dibuka secara bertahap 15 dan 22 Julai ini..Pembukaan premis ini, bukan biasa, tetapi ia ada banyak SOP yang perlu diikuti …

Masa kecil dahulu, mesti anda pernah main masak-masak, jual-jual, rumah-rumah atau ‘pretend play’ kan? Permaianan sebegini adalah permaianan yang sangat bermanfaat dan perlu digalakkan kerana banyak kebaikannya kepada anak. 1. Membantu Kemahiran SosialBermain sebegini membantu anak bertolak ansur dengan kawan, menggalakkan kerjasama, dan memberi peluang kepada anak, bagaimana untuk saling seronok dalam menjayakan hasrat mereka. …

Cikgu, macam mana nak bantu anak Fokus? .Ibu Ayah yang dihormati, kami mendapat banyak pertanyaan mengenai bagaimana untuk Bantu anak fokus terutama semasa membaca. .Fokus memerlukan motivasi MINAT yang kuat untuk menyelesaikan sesuatu. Membantu anak untuk rasa minat mencuba dan menyelesaikan sesuatu dipengaruhi oleh banyak perkara. Ia adalah proses yang memerlukan masa. . Di sini …

Panduan Beraktiviti Di Rumah Bersama Anak-Anak .Sudahkah anda mengambil kira kesemua faktor-faktor berikut sebelum beraktiviti bersama anak? .Jom praktikkan dari sekarang agar anak-anak dapat beraktiviti dalam persekitaran yang bersih, selamat dan sihat !

Seperti yang semua sedia maklum, tempoh hari YAB Perdana Menteri telah mengumumkan tempoh lanjutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kepada 14 April 2020. Justeru, Modul NALURI@Home (N@H) telah di buat bagi membantu ibu bapa yang berkesempatan untuk meluangkan masa yang bermanfaat bersama anak-anak. Selain itu, kami berharap modul ini akan dapat membantu anak-anak untuk terus kekal …

Berhadapan dengan situasi ibu ayah dan anak-anak perlu berada dirumah dalam masa yang lebih lama dari biasa, memerlukan kita beradaptasi agar masing-masing sejahtera 1.  Praktikal dengan rutin di rumah Dalam situasi sekarang, usahakan mengekalkan rutin yang praktikal dan adapatsikan mengikut keadaan masing-masing. Rutin membantu anak mengurus diri dengan lebih baik. Bincangkan jadual, atau flowchart bergambar, …

1. Merancang dan membuat kerja menggunakan pen dan kertas.Biasakan merancang dan membuat kerja guna pen dan kertas. Sekiranya kerja tersebut memerlukan anda menggunakan gadget, lakukannya jauh dari pandangan anak. Jika mereka selalu nampak kita sibuk dengan gadget, mereka juga akan teruja. Maka sekiranya ia sering di ulang-tayang, maka meningkatlah kebarangkalian mereka teringat pada gadget. . …

Program Cuti Sekolah Mac : Holiday @ NALURI di 10 Lokasi Cuti Sekolah Dah Nak Bermula!.🤨 “Nak ambil cuti, kerja di pejabat banyak”.🤔 “Nak biarkan anak di rumah, tinggi risiko, anak kecil lagi.😌 “Nak minta atuk dan nenek jaga, nanti mereka penat.🤗 Tapi yang mungkin berbaloi adalah…..Bawa anak sertai Holiday @ NALURI !Program inovasi pendidikan santai untuk anak-anak 5-9 …

Kursus Kemahiran Perguruan Pra Sekolah di Kuala Terengganu.Mendidik anak pra-sekolah memerlukan strategi yang sesuai dengan tahap perkembangan anak tersebut. .Strategi yang berkesan membawa kepada minat anak yang lebih berterusan dalam meneroka alam. .NLI Education Sdn Bhd, akan mengadakan kursus yang meliputi modul berikut: ✅ Strategi Komunikasi Dalam Membentuk Tingkah Laku Cemerlang ✅ Perkembangan Tahap Pendidikan …

Bengkel Bisnes Cuti Sekolah Untuk Anak Cilik Anda! BENGKEL USAHAWAN CILIK 👩🏻‍💼💰.Banyak aktiviti yang best tau ! Konsep LEARN THRU PLAY. .💼 Main duit-duit..💼 Main masak-masak..💼 Main jual-beli.. 👨🏻‍💻 Berangan jadi BOSS!! .Anak anda tak akan perasan pun yang mereka sebenarnya sedang belajar!.MAKLUMAT PROGRAM▪ 19 Mac 2020 (Khamis)▪ 9.30 pagi – 5.30 ptg▪ Naluri Kreatif Excellence …

Tanyalah sesiapa pun yang ada anak, pastinya mereka mahu anak mereka suka bercakap dengan ibu ayahnya. Di bawah ini kami kongsikan tips praktikal yang boleh diusahakan..1. Biasakan bercakap dengan anak.Sejak dia lahir kita perlu biasakan bercakap dengan dia. Jadi kerja kita setiap hari bercakap sebab anak anak ini perlukan foundation utk bercakap jauh lebih awal …

Seminar Keibubapaan – Bijak Mendidik di 3 Negeri .Ibu bapa masa kini berhadapan dengan cabaran mendidik anak. Pendekatan yang berhemah amatlah perlu. .Ibu bapa yang menyantuni anak sesuai dengan keperluan fitrah anak, akan membantu mereka untuk menghadapi zamannya dengan lebih baik. .Bagaimanakah ibubapa boleh bersama-sama menjayakan peranan ini dengan baik? .Dapatkan tips dari Pn Noor …

Mengumumkan, Naluri Kreatif akan membuka cawangan terbaharu iaitu Playhouse Naluri Kreatif Bangi pada Februari ini. Playhouse Naluri Kreatif memfokuskan kepada Natural & Project Based Learning khusus buat anak-anak 1-3 tahun, sesuai sebagai persediaan awal anak-anak melangkah ke alam Pra Tadika. . Sesi Open Day akan merangkumi aktiviti berikut: ⛳ Tour and viewing 🎨 Free Fun …

Apabila berbicara dengan anak, bukan sekadar berbual biasa sahaja. Jom ikuti 7 Tips berbicara dengan anak supaya perbualan menjadi lebih bermakna. 1. Bercakap pada paras matanya.Jangan kita berdiri tegak dan anak terpaksa mendongak ke atas. Tunjuk minta kita untuk berbual dengan mereka.2. Sabar menunggu anak mengeluarkan pandangannya.Akan mengambil masa sedikit sebab dia masih kanak-kanak. Sementara …

Sudahkah berbual-bual bersama anak kita hari ini? Kenapa perlu berbual-bual dan meneroka fikiran dan perasaan mereka ya? Berbual dengan anak ini sebenarnya therapeutic, menenangkan untuk anak dan juga untuk ayah dan ibu sekiranya tahu bagaimana untuk melakukanmya. Nak anak cerdik? 1. Dengar percakapannya.Layan percakapannya, cuba faham apa yang ingin disampaikan oleh insan-insan comel ini. Cakap …

Kita nak anak dengar cakap kita tapi pada yang sama watak kita membuatkan anak lari dari kita…Sedih…. Kita nak A….buat B pula? Sampai masanya kita amalkan sunnah sebaik-baiknya,  didik anak bukan hina anak. Cakap dengan anak, beri sebab musabab sesuatu perkara tak boleh dan tak molek dilakukan… Memang memerlukan kesabaran serta kemahiran melakukannya. Sebagai penghibur …

Malaysia sedang bercuti panjang. Jalan raya Malaysia sesak di semua arah Timur Barat Utara Selatan. Apatah lagi pada permulaan, dan akhir cuti. Kita semua pernah melalui perjalanan yang panjang di dalam kenderaan. Malah bersama anak-anak pangalamannya pasti berbeza dengan kita sekiranya bersendirian. Perjalanan mungkin sesingkat 1 hingga 3 jam, atau ada yang menjangkau 6-8 jam. …

  21st Century Parenting, Are You in??????? . “Keibubapaan Abad ke 21, Bersediakah Kita?” Eh, selalu kita dengar pembelajaran Abad ke 21 je. Sekarang ada Keibubapaan Abad 21. Nampaknya sebagai ibu bapa kita perlu tahu keibubapaan abad ke 21 ni kan Lina?” kata Azmi kepada isterinya. “Ya, kita ni sebagai ibu bapa perlu mengetahui keperluan …

KURSUS & BENGKEL Pendidikan Pra Sekolah & Rendah Strategi Pendidikan Awal Abad Ke 21 . Dunia pendidikan Malaysia sedang mengalami perubahan secara bertahap. Mendepani perubahan ini, panggiat bidang pendidikan perlu menyediakan diri dan organisasi agar seiring dengan perubahan ini. . ?????Pra sekolah merupakan tahap asas pendidikan kanak-kanak di Malaysia. Perubahan yang kukuh adalah bermula dari …

Seminar Strategi Pendidikan Awal Abad Ke 21 . ???Dunia pendidikan Malaysia sedang mengalami perubahan secara bertahap. Mendepani perubahan ini, panggiat bidang pendidikan perlu menyediakan diri dan organisasi agar seiring dengan perubahan ini.  . ?????Pra sekolah merupakan tahap asas pendidikan kanak-kanak di Malaysia. Perubahan yang kukuh adalah bermula dari peringkat asas dengan kefahaman yang tepat dan …

Bagi anak-anak berusia 3-7 tahun, ia merupakan perkara yang besar untuk berada di sekolah selama 5-9 jam bersama guru dan kawan-kawan yang baru dikenali, atau setelah lama bercuti. Apatah lagi yang belum pernah bersekolah atau pun perubahan suasana di tempat baru. Perubahan rutin akan memberi impak terhadap kestabilan emosi mereka dan memerlukan masa untuk peyesuaian …

  Pre School Behaviour and Management – Bangi NLI Education Sdn Bhd membawakan siri Pre School Teacher Training julung-julung kalinya di Bangi bertajuk Pre School : Classroom Behaviour and Management. . Kursus bersiri SATU HARI ini akan melengkapkan guru-guru Pra Sekolah dengan kemahiran perguruan Pra Sekolah yang berjaya. . Fokus sesi Pengurusan Bilik Darjah Dan …

  HARAPAN ibu bapa adalah segala-galanya buat anak Kita baru sahaja memasuki tahun baru. Azam baru dan permulaan kehidupan baru lebih indah hendaknya kepada semua kita di sini. Tugasan kita sebagai ibu bapa yang paling utama ialah memberi yang TERBAIK kepada anak. Bukan memberi benda yang termahal, tetapi yang terbaik anak kita perlukan. Beg sekolah, …

  Bantu anak suaikan diri   Sempena musim persekolahan yang baru bermula, ibu bapa dan anak-anak memulakan langkah mengadaptasi dengan jadual baru.   Buat ibu bapa baru, banyak yang bermain dalam fikiran, apakah yang boleh dilakukan untuk membantu anak-anak menyesuaikan diri. Baca kompilasi ini.   Set kan di minda, ia satu proses perubahan yang memerlukan …