TNK Admin

Negara kita telah menjalankan PKP sejak 18 Mac 2020, dan kini PKPP. Semua warga cuba beradaptasi dengan situasi baru ini, termasuklah institusi keluarga..Pada waktu tulisan ini dikeluarkan, taska, tadika sudahpun dibuka. Sekolah rendah juga bakal dibuka secara bertahap 15 dan 22 Julai ini..Pembukaan premis ini, bukan biasa, tetapi ia ada banyak SOP yang perlu diikuti …

Masa kecil dahulu, mesti anda pernah main masak-masak, jual-jual, rumah-rumah atau ‘pretend play’ kan? Permaianan sebegini adalah permaianan yang sangat bermanfaat dan perlu digalakkan kerana banyak kebaikannya kepada anak. 1. Membantu Kemahiran SosialBermain sebegini membantu anak bertolak ansur dengan kawan, menggalakkan kerjasama, dan memberi peluang kepada anak, bagaimana untuk saling seronok dalam menjayakan hasrat mereka. …

Cikgu, macam mana nak bantu anak Fokus? .Ibu Ayah yang dihormati, kami mendapat banyak pertanyaan mengenai bagaimana untuk Bantu anak fokus terutama semasa membaca. .Fokus memerlukan motivasi MINAT yang kuat untuk menyelesaikan sesuatu. Membantu anak untuk rasa minat mencuba dan menyelesaikan sesuatu dipengaruhi oleh banyak perkara. Ia adalah proses yang memerlukan masa. . Di sini …

Panduan Beraktiviti Di Rumah Bersama Anak-Anak .Sudahkah anda mengambil kira kesemua faktor-faktor berikut sebelum beraktiviti bersama anak? .Jom praktikkan dari sekarang agar anak-anak dapat beraktiviti dalam persekitaran yang bersih, selamat dan sihat !

Seperti yang semua sedia maklum, tempoh hari YAB Perdana Menteri telah mengumumkan tempoh lanjutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kepada 14 April 2020. Justeru, Modul NALURI@Home (N@H) telah di buat bagi membantu ibu bapa yang berkesempatan untuk meluangkan masa yang bermanfaat bersama anak-anak. Selain itu, kami berharap modul ini akan dapat membantu anak-anak untuk terus kekal …

Berhadapan dengan situasi ibu ayah dan anak-anak perlu berada dirumah dalam masa yang lebih lama dari biasa, memerlukan kita beradaptasi agar masing-masing sejahtera 1.  Praktikal dengan rutin di rumah Dalam situasi sekarang, usahakan mengekalkan rutin yang praktikal dan adapatsikan mengikut keadaan masing-masing. Rutin membantu anak mengurus diri dengan lebih baik. Bincangkan jadual, atau flowchart bergambar, …

1. Merancang dan membuat kerja menggunakan pen dan kertas.Biasakan merancang dan membuat kerja guna pen dan kertas. Sekiranya kerja tersebut memerlukan anda menggunakan gadget, lakukannya jauh dari pandangan anak. Jika mereka selalu nampak kita sibuk dengan gadget, mereka juga akan teruja. Maka sekiranya ia sering di ulang-tayang, maka meningkatlah kebarangkalian mereka teringat pada gadget. . …

Apabila berbicara dengan anak, bukan sekadar berbual biasa sahaja. Jom ikuti 7 Tips berbicara dengan anak supaya perbualan menjadi lebih bermakna. 1. Bercakap pada paras matanya.Jangan kita berdiri tegak dan anak terpaksa mendongak ke atas. Tunjuk minta kita untuk berbual dengan mereka.2. Sabar menunggu anak mengeluarkan pandangannya.Akan mengambil masa sedikit sebab dia masih kanak-kanak. Sementara …

Sudahkah berbual-bual bersama anak kita hari ini? Kenapa perlu berbual-bual dan meneroka fikiran dan perasaan mereka ya? Berbual dengan anak ini sebenarnya therapeutic, menenangkan untuk anak dan juga untuk ayah dan ibu sekiranya tahu bagaimana untuk melakukanmya. Nak anak cerdik? 1. Dengar percakapannya.Layan percakapannya, cuba faham apa yang ingin disampaikan oleh insan-insan comel ini. Cakap …

Banyak yang ibubapa boleh lakukan untuk persediaan anak-anak memasuki sesi persekolahan dengan lebih tenang. Purata keluarga muda di Malaysia adalah lebih kurang 3 orang anak-anak yang bersekolah ke tadika taska dan seumpama dengannya. . Ada yang darjah 4, ada yang darjah 2, dan ada yang masih di tadika. . Apa pun situasi ibubapa, ada beberapa …

Kita nak anak dengar cakap kita tapi pada yang sama watak kita membuatkan anak lari dari kita…Sedih…. Kita nak A….buat B pula? Sampai masanya kita amalkan sunnah sebaik-baiknya,  didik anak bukan hina anak. Cakap dengan anak, beri sebab musabab sesuatu perkara tak boleh dan tak molek dilakukan… Memang memerlukan kesabaran serta kemahiran melakukannya. Sebagai penghibur …

Bagi anak-anak berusia 3-7 tahun, ia merupakan perkara yang besar untuk berada di sekolah selama 5-9 jam bersama guru dan kawan-kawan yang baru dikenali, atau setelah lama bercuti. Apatah lagi yang belum pernah bersekolah atau pun perubahan suasana di tempat baru. Perubahan rutin akan memberi impak terhadap kestabilan emosi mereka dan memerlukan masa untuk peyesuaian …

  HARAPAN ibu bapa adalah segala-galanya buat anak Kita baru sahaja memasuki tahun baru. Azam baru dan permulaan kehidupan baru lebih indah hendaknya kepada semua kita di sini. Tugasan kita sebagai ibu bapa yang paling utama ialah memberi yang TERBAIK kepada anak. Bukan memberi benda yang termahal, tetapi yang terbaik anak kita perlukan. Beg sekolah, …

  Bantu anak suaikan diri   Sempena musim persekolahan yang baru bermula, ibu bapa dan anak-anak memulakan langkah mengadaptasi dengan jadual baru.   Buat ibu bapa baru, banyak yang bermain dalam fikiran, apakah yang boleh dilakukan untuk membantu anak-anak menyesuaikan diri. Baca kompilasi ini.   Set kan di minda, ia satu proses perubahan yang memerlukan …

     Bengkel Menginspirasi Anak Bertutur Jom Hadir ke Bengkel Menginspirasi Anak bertutur yang di sampaikan oleh Pn Nurul Izaana Ab. Rahman *Siapakah beliau?* ✅Merupakan Terapis Pertuturan Bahasa ✅Pernah berkhidmat di PPUKM, Cheras selama 5 tahun. ✅Pernah menganjurkan dan menyampaikan ceramah dalam bengkel terapi pertuturan sejak 2015. ✅Pernah menjadi konsultant bagi pusat intervensi awal di …

Ramadhan Good Deed Tree ISTIMEWANYA bulan ramadan adalah setiap amal kebaikan kebajikan yang dilakukan akan dilipat gandakan pahalanya dari 10 sehinggalah 700 kali ganda oleh Allah s.w.t. Best kan. . Jadi ibubapa dan guru boleh lah kongsi info keseronokkan ini pada anak supaya mereka banyak – banyak buat baik pada bulan ramadan ini dan untuk …

Surah Al-Ma’un, Ramadan dan Kanak-kanak Bersesuaian dengan tema Ramadan, anak-anak Holiday @ NALURI with Ramadan di Bukit Raja membedah Surah Al-Ma’un. Mereka mendengar surah, membacanya dan menghafaznya. Guru turut membuat sesi story telling menerangkan intipati surah ini. Secara santai anak-anak dapat memahami isi kandungan surah ini. Mengambil pengajaran dari isinya mengenai anak-anak yatim, anak-anak mendalami …

  Aktiviti Bunga Cinta Ramadan Saya . Surah al Bakarah ayat 183 boleh dijadikan motivasi untuk anak yang semakin membesar tahu WHY perlu puasa apabila capai umur baligh . Apabila mereka didedahkan dengan WHY yang jelas. Ooo rupanya Allah yang suruh. Kesannya, anak akan puasa seikhlasnya kerana Allah . Jadi, di fasa latihan ini adalah …

Ramadhan Greeting Pop up Card . “Ramadhan Reflection Holiday at NALURI” telah bermula dengan rasminya pada hari ini untuk seluruh cawangan KL Selangor. Nak join? Masih dibuka lagi pendaftarannya tau ? . Untuk hari ini, agaknya apa ya aktivitinya? Ooo kelihatannya anak sedang melakukan aktiviti membuat “Ramadhan Greeting Pop Up Card, Ramadhan Kareem” lah . …

Ramadan dan Kanak-Kanak Ramadan bertamu bersama kita, sebulan lamanya. Semoga Allah menyampaikan kita kepada Ramadan dengan penuh kebaikan. . Kanak-kanak merupakan golongan yang turut gembira menyambut dan terkesan dengan Ramadan, bagaimanakah seharusnya anak didedahkan dengan Ramadan yang mulia ini? Begini adalah amalan dan pendapat saya. . Kewajipan berpuasa adalah kepada muslim yang baligh. Dalam saranan …

Berbual-bual dengan bayi dan kanak-kanak Berbual-bual dengan bayi dan kanak-kanak Habit bercakap tentang perkara yang sedang kita lakukan dapat merangsang minda anak-anak dan membantu perkembangan bahasa mereka. Contoh perbualan : “Kita siram pokok sebab pokok nak minum air juga, kalau tak minum air, nanti pokok mati.” “Kita nak beli barang untuk umi masa buka puasa. …

Perbualan dengan anak

/ 0

Perbualan dengan anak Perbualan sejak anak berusia 0 hari membina asas perkembangan bahasa dan komunikasi yang betul. Berbuallah seperti anak memahami setiap patah perkataan yang kita ucapkan. 0 hari hingga 8 bulan “Oo, iman nangis, nak tukar pampers ya, tak selesa.” Basuh rambut Iman, basuh telinga iman, basuh tangan Iman Kita nak baca buku, buku …

Bagaimana Keadaan Kita dan Anak-anak kita hari ni? . Walau bagaimanapun tak puas hati atau nak marahnya kita dengan anak sebab tak dengar cakap kita. Lepaskanlah dia dulu ke sekolah pagi ini dengan doa harapan dan kasih sayang seorang Ibu/Ayah yang inginkn anaknya berjaya. Maafkanlah dia dulu… . Lepaslah dengan doa yang ikhlas. Padamkanlah dulu …

Pikat hati anak dengan “whiteboard” . “Tracing the dots” di “whiteboard”. Wah, ini dah dikira “advance” sangat. Cuba teka berapa umur anak? . Nampak seperti tiada apa tapi menurut anak ia sebuah pengalaman baru dan penuh makna untuk usia 4 tahun. . Penuh makna dalam erti kata selain dapat belajar tentang “shapes”, anak juga sedang …

Anak terima peluang sama rata . Bila anak tahu saja “Project Based Learning” hari ini buat pizza, agaknya apa situasi “common” yang bakal berlaku? . Situasi 1 ====== kecenderungan anak berebut untuk duduk paling depan dan “conquer” tempat adalah tinggi. . Situasi 2 ====== Kecendurangan anak menangis atau gaduh juga tinggi kerana masing-masing bersaing untuk …

  Kenali anak demi kecemerlangan . Pernah ibubapa alami situasi mencabar seperti anak menangis tak mahu pergi sekolah walau sudah berbulan? . Atau anak sendiri yang bijak suarakan nak tukar sekolah. Jika ini terjadi apa boleh kita buat untuk mereka? . Jom kenalpasti! . Pertama, cuba tahu apa kecenderungan kecerdasan yang anak miliki, karekter dan minatnya. …

NOTA PARENTING DARI JAKARTA Alhamdulillah, kami berpeluang ke sesi talkshow santai seputar parenting. Terima Kasih tak terhingga kepada Encik Suami Remy Azrai M Amin kerana jaga 4 orang anak tengok rusa sementara mamanya dengar talk. Yang menariknya sambil dengar talk di ruangan padang , ibu ayah dapat bawa anak tengok binatang, pameran fotografi Dan akhir acara …

Perkongsian menarik. Kadang kadang kita nak ajak anak tolong, tapi rasa macam kecil lagi. Tapi melibatkan anak dalam aktiviti seharian dirumah adalah antara cara yang sangat menarik dalam membina hubungan ahli keluarga, memupuk semangat kerjasama, tolong menolong, membangun kepercayaan diri anak, dan ia adalah pelajaran mahal dalam pembinaan character positif bagi anak apabila kita menjadikan …