Komunikasi Untuk Keluarga Berjaya

pexels-yan-krukov-5792899

Rumahtangga yang bahagia dipengaruhi oleh komunikasi yang positif dan seterusnya menjurus kepada komunikasi keluarga berjaya. Tanpa disedari ia mempengaruhi suasana pertumbuhan sejahtera buat anak-anak.

Setiap pasangan suami dan isteri pasti mempunyai impian anak berjaya di dunia dan di akhirat. Umum juga menyedari bahawa lelaki dan perempuan mempunyai cara berfikir yang berbeza. Malah cara memahami sesuatu juga ada keistimewaan masing-masing yang tersendiri.

Begitu juga dalam menjayakan pendidikan anak-anak. Kadangkala, corak berfikir dan komunikasi yang berbeza menjadikan kita bingung walaupun niat kita berpandukan arah yang sama.

Dalam berkomunikasi juga memerlukan ilmu dan ‘seni’ lebih-lebih lagi apabila berbicara dengan berlainan jantina. Mengetahui seni berbicara antara suami isteri ini akan memudahkan kita menjayakan pendidikan anak-anak.

Bagaimana pula dengan komunikasi efektif bersama anak?

Komunikasi Untuk Keluarga Berjaya
Sumber: Pexels.com

Komunikasi Efektif Bersama Anak

Berbicara dengan anak juga mempunyai seninya tersendiri. Kita sudah pasti mengimpikan anak yang cemerlang, tidak kiralah kecemerlangan dari segi sosial, sukan mahupun akademik khususnya. Tetapi jalan menuju target ini sudah tentu perlu kita telusuri dengan lebih rapi.

Lihatlah komunikasi sebagai pelaburan jangka masa panjang yang mempengaruhi persepsi anak sejak mereka kecil sehingga ke umur dewasa. Melalui gaya komunikasi yang positif pastinya mampu membantu anak memahami sesuatu dengan kesedaran yang lebih baik.

Tindakan yang dilakukan sebegini bukannya secara paksaan tetapi lebih kepada untuk pemahaman yang lebih mendalam dan disusuli dengan kerelaan hati. Akhirnya membuahkan lebih banyak kesan positif yang berpotensi dibawa sehingga merentasi generasi dan manfaat ramai.

Sudah pasti perkara ini perlu dimulakan oleh orang yang amat berpengaruh dalam hidup anak, iaitu ibu bapanya sendiri. Malah sedikit sebanyak dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara ibu bapa dan anak anak. 

Kitalah JUARA anak kita.

 

Rumahtangga yang bahagia dipengaruhi oleh komunikasi yang positif. Ia juga seterusnya mempengaruhi suasana pertumbuhan sejahtera buat anak-anak. 

 

Suami dan isteri, pasti mempuyai impian anak berjaya dunia & akhirat. Umum juga menyedari bahawa lelaki dan perempuan mempunyai cara berfikir yang berbeza. Cara memahami sesuatu juga ada keistimewaan masing-masing .

 

Begitu juga dalam menjayakan pendidikan anak-anak. Corak berfikir dan komunikasi yang berbeza, kadang-kala menjadikan kita bingung walaupun niat kita sama

 

Ada seninya bila berbicara dengan berlainan jantina. Mengetahui seni berbicara antara suami isteri ini akan memudahkan kita menjayakan pendidikan anak-anak.  

 

Hal ini telah banyak di kupas oleh Pak Utih yang sudah biasa membentangkan topik ini pada seminar yang beliau sampaikan. Beliau juga menulis beberapa buku tentang hal ini yang banyak menjadi buku rujukan ramai.

 

 

 

 

 

Bagaimana pula dengan komunikasi efektif bersama anak?

 

Berbicara dengan anak juga, punya seninya tersendiri. Kita sudah pasti mengimpikan anak yang cemerlang. Tetapi jalan menuju target ini sudah tentu perlu kita terlusuri dengan lebih rapi.

 

Lihatlah komunikasi sebagai investment jangkamasa panjang yang mempengaruhi persepsi anak sehingga dewasa.  

 

Gaya berkomunikasi yang positif, dapat membantu anak memahami sesuatu dengan kesedaran yang lebih baik.

 

Tindakan yang dibuat bukan kerana paksaan tetapi kerana memahami dan rela. Akhirnya membuahkan banyak kesan positif yang berpotensi dibawa hingga merentasi generasi dan manfaat ramai.

 

Sudah pasti ia perlu dimulakan oleh orang yang amat berpengaruh dalam hidup anak, iaitu ibu ayahnya sendiri. Kitalah JUARA anak kita

 

Puan Noor Hayati Abd Hamid, Principal Consultant NLI Education akan mengupas hal komunikasi dengan anak ini .

         

Oleh kerana itu, seminar ini adalah merupakan pelaburan jangkamasa panjang untuk kejayaan ahli keluarga. 

Berikut adalah pecahan modul untuk seminar nanti: 

Pak Utih ?Modul 1 (30%):  Suami Hensem, Isteri Ohsem 

. Noor Hayati binti Abdul Hamid ?Modul 2 (30%):  Parent-Child Communication  . ?Workshop (40%): Komunikasi Efektif, Keluarga Produktif (Bengkel Interaktif) . ?Yuran Pendaftaran RM160/Seorang RM300/Suami & Isteri . ?Special Offer For Awal Muharam RM140/Seorang RM245/Suami & Isteri Sehingga 22 September 2017 . ?Children Activity Centre RM35/Seorang . **para bapa amat menghayati dan aktif berbengkel, terserlah ciri kepimpinan mereka, pastikan ketua dan penolong ketua keluarga hadir bersama.

??Klik di bawah untuk daftar:

☎?Sebarang pertanyaan Sila hubungi Cik Nadhrah 019 6916559

 

Artikel-artikel berkaitan topik komunikasi : 

9 Tips Bonding dengan anak

To Listen is To Learn

Berbual-bual dengan bayi dan kanak-kanak

Perbualan dengan anak

Bagaimana Keadaan Anak Kita Hari Ini

Kawalan Amarah Sang Ibu Ayah

KOMPILASI KISAH MAMA 1-7