• 3 Kebaikan “Pretend Play” Yang Ibu Bapa Perlu Tahu

    Masa kecil dahulu, mesti anda pernah main masak-masak, jual-jual, rumah-rumah atau ‘pretend play’ kan? Permaianan sebegini adalah permaianan yang sangat bermanfaat dan perlu digalakkan kerana banyak kebaikannya kepada anak. 1. Membantu Kemahiran SosialBermain sebegini membantu anak bertolak ansur dengan kawan, menggalakkan kerjasama, dan memberi peluang kepada anak, bagaimana untuk saling seronok dalam menjayakan hasrat mereka. …

  • Bagaimana Bantu Anak Fokus?

    Cikgu, macam mana nak bantu anak Fokus? .Ibu Ayah yang dihormati, kami mendapat banyak pertanyaan mengenai bagaimana untuk Bantu anak fokus terutama semasa membaca. .Fokus memerlukan motivasi MINAT yang kuat untuk menyelesaikan sesuatu. Membantu anak untuk rasa minat mencuba dan menyelesaikan sesuatu dipengaruhi oleh banyak perkara. Ia adalah proses yang memerlukan masa. . Di sini …

  • Faktor-Faktor Persekitaran Yang Perlu Diambil Kira

    Panduan Beraktiviti Di Rumah Bersama Anak-Anak .Sudahkah anda mengambil kira kesemua faktor-faktor berikut sebelum beraktiviti bersama anak? .Jom praktikkan dari sekarang agar anak-anak dapat beraktiviti dalam persekitaran yang bersih, selamat dan sihat !

  • Jom Teroka Modul N@H Covid-19 !

    Seperti yang semua sedia maklum, tempoh hari YAB Perdana Menteri telah mengumumkan tempoh lanjutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kepada 14 April 2020. Justeru, Modul NALURI@Home (N@H) telah di buat bagi membantu ibu bapa yang berkesempatan untuk meluangkan masa yang bermanfaat bersama anak-anak. Selain itu, kami berharap modul ini akan dapat membantu anak-anak untuk terus kekal …

  • Merialisasikan Sejahtera Di Rumah

    Berhadapan dengan situasi ibu ayah dan anak-anak perlu berada dirumah dalam masa yang lebih lama dari biasa, memerlukan kita beradaptasi agar masing-masing sejahtera 1.  Praktikal dengan rutin di rumah Dalam situasi sekarang, usahakan mengekalkan rutin yang praktikal dan adapatsikan mengikut keadaan masing-masing. Rutin membantu anak mengurus diri dengan lebih baik. Bincangkan jadual, atau flowchart bergambar, …

  • Tips Bantu Anak Tidak Bergantung Pada Gadget

    1. Merancang dan membuat kerja menggunakan pen dan kertas.Biasakan merancang dan membuat kerja guna pen dan kertas. Sekiranya kerja tersebut memerlukan anda menggunakan gadget, lakukannya jauh dari pandangan anak. Jika mereka selalu nampak kita sibuk dengan gadget, mereka juga akan teruja. Maka sekiranya ia sering di ulang-tayang, maka meningkatlah kebarangkalian mereka teringat pada gadget. . …

  • Program Cuti Sekolah Mac : Holiday @ NALURI di 10 Lokasi

    Program Cuti Sekolah Mac : Holiday @ NALURI di 10 Lokasi Cuti Sekolah Dah Nak Bermula!.🤨 “Nak ambil cuti, kerja di pejabat banyak”.🤔 “Nak biarkan anak di rumah, tinggi risiko, anak kecil lagi.😌 “Nak minta atuk dan nenek jaga, nanti mereka penat.🤗 Tapi yang mungkin berbaloi adalah…..Bawa anak sertai Holiday @ NALURI !Program inovasi pendidikan santai untuk anak-anak 5-9 …

  • Kursus Kemahiran Perguruan Pra Sekolah di Kuala Terengganu

    Kursus Kemahiran Perguruan Pra Sekolah di Kuala Terengganu.Mendidik anak pra-sekolah memerlukan strategi yang sesuai dengan tahap perkembangan anak tersebut. .Strategi yang berkesan membawa kepada minat anak yang lebih berterusan dalam meneroka alam. .NLI Education Sdn Bhd, akan mengadakan kursus yang meliputi modul berikut: ✅ Strategi Komunikasi Dalam Membentuk Tingkah Laku Cemerlang ✅ Perkembangan Tahap Pendidikan …

  • Bengkel Usahawan Cilik 2020

    Bengkel Bisnes Cuti Sekolah Untuk Anak Cilik Anda! BENGKEL USAHAWAN CILIK 👩🏻‍💼💰.Banyak aktiviti yang best tau ! Konsep LEARN THRU PLAY. .💼 Main duit-duit..💼 Main masak-masak..💼 Main jual-beli.. 👨🏻‍💻 Berangan jadi BOSS!! .Anak anda tak akan perasan pun yang mereka sebenarnya sedang belajar!.MAKLUMAT PROGRAM▪ 19 Mac 2020 (Khamis)▪ 9.30 pagi – 5.30 ptg▪ Naluri Kreatif Excellence …

  • 10 Cara Galakkan Anak Bercakap

    Tanyalah sesiapa pun yang ada anak, pastinya mereka mahu anak mereka suka bercakap dengan ibu ayahnya. Di bawah ini kami kongsikan tips praktikal yang boleh diusahakan..1. Biasakan bercakap dengan anak.Sejak dia lahir kita perlu biasakan bercakap dengan dia. Jadi kerja kita setiap hari bercakap sebab anak anak ini perlukan foundation utk bercakap jauh lebih awal …

  • Jom ke Seminar Keibubapaan “Bijak Mendidik” Februari 2020

    Seminar Keibubapaan – Bijak Mendidik di 3 Negeri .Ibu bapa masa kini berhadapan dengan cabaran mendidik anak. Pendekatan yang berhemah amatlah perlu. .Ibu bapa yang menyantuni anak sesuai dengan keperluan fitrah anak, akan membantu mereka untuk menghadapi zamannya dengan lebih baik. .Bagaimanakah ibubapa boleh bersama-sama menjayakan peranan ini dengan baik? .Dapatkan tips dari Pn Noor …

  • Open Day NALURI Kreatif Playhouse Bangi

    Mengumumkan, Naluri Kreatif akan membuka cawangan terbaharu iaitu Playhouse Naluri Kreatif Bangi pada Februari ini. Playhouse Naluri Kreatif memfokuskan kepada Natural & Project Based Learning khusus buat anak-anak 1-3 tahun, sesuai sebagai persediaan awal anak-anak melangkah ke alam Pra Tadika. . Sesi Open Day akan merangkumi aktiviti berikut: ⛳ Tour and viewing 🎨 Free Fun …

  • Bagaimana Jadikan Perbualan Bersama Anak Lebih Bermakna?

    Apabila berbicara dengan anak, bukan sekadar berbual biasa sahaja. Jom ikuti 7 Tips berbicara dengan anak supaya perbualan menjadi lebih bermakna. 1. Bercakap pada paras matanya.Jangan kita berdiri tegak dan anak terpaksa mendongak ke atas. Tunjuk minta kita untuk berbual dengan mereka.2. Sabar menunggu anak mengeluarkan pandangannya.Akan mengambil masa sedikit sebab dia masih kanak-kanak. Sementara …

  • 7 Tips Untuk Anak Cerdik Melalui Perbualan

    Sudahkah berbual-bual bersama anak kita hari ini? Kenapa perlu berbual-bual dan meneroka fikiran dan perasaan mereka ya? Berbual dengan anak ini sebenarnya therapeutic, menenangkan untuk anak dan juga untuk ayah dan ibu sekiranya tahu bagaimana untuk melakukanmya. Nak anak cerdik? 1. Dengar percakapannya.Layan percakapannya, cuba faham apa yang ingin disampaikan oleh insan-insan comel ini. Cakap …

  • Mari siapkan anak-anak untuk Sesi Persekolahan Tahun Baru 2019 Tahun baru, Harapan Baru.

    Banyak yang ibubapa boleh lakukan untuk persediaan anak-anak memasuki sesi persekolahan dengan lebih tenang. Purata keluarga muda di Malaysia adalah lebih kurang 3 orang anak-anak yang bersekolah ke tadika taska dan seumpama dengannya. . Ada yang darjah 4, ada yang darjah 2, dan ada yang masih di tadika. . Apa pun situasi ibubapa, ada beberapa …

  • Bagaimana menjadikan rumah kita sehebat SBP dan MRSM, walaupun anak saya di sekolah harian?

    Isu kuota SBP dan MRSM menjadi topik hangat. Seperti biasa, saya hanya berminat memandang ke hadapan. Apa yang kita boleh lakukan sebagai ibu dan bapa bagi memastikan kualiti anak yang dilahirkan nanti sehebat kualiti SBP dan MRSM, walaupun mungkin nanti anak-anak kita tidak dapat mengulangi jejak langkah kita ke SBP dan MRSM. Tulisan ini hanyalah …

  • Betapa pentingnya emosi anak dalam kehidupan seharinya mereka

    Kita nak anak dengar cakap kita tapi pada yang sama watak kita membuatkan anak lari dari kita…Sedih…. Kita nak A….buat B pula? Sampai masanya kita amalkan sunnah sebaik-baiknya,  didik anak bukan hina anak. Cakap dengan anak, beri sebab musabab sesuatu perkara tak boleh dan tak molek dilakukan… Memang memerlukan kesabaran serta kemahiran melakukannya. Sebagai penghibur …

  • Bersekolah dengan alam : kompilasi perbualan dalam kereta bersama anak-anak

    Malaysia sedang bercuti panjang. Jalan raya Malaysia sesak di semua arah Timur Barat Utara Selatan. Apatah lagi pada permulaan, dan akhir cuti. Kita semua pernah melalui perjalanan yang panjang di dalam kenderaan. Malah bersama anak-anak pangalamannya pasti berbeza dengan kita sekiranya bersendirian. Perjalanan mungkin sesingkat 1 hingga 3 jam, atau ada yang menjangkau 6-8 jam. …

  • Parenting Seminar “21st Century Parenting, Are You In?

      21st Century Parenting, Are You in??????? . “Keibubapaan Abad ke 21, Bersediakah Kita?” Eh, selalu kita dengar pembelajaran Abad ke 21 je. Sekarang ada Keibubapaan Abad 21. Nampaknya sebagai ibu bapa kita perlu tahu keibubapaan abad ke 21 ni kan Lina?” kata Azmi kepada isterinya. “Ya, kita ni sebagai ibu bapa perlu mengetahui keperluan …

  • Siri Kursus & Bengkel Pra Sekolah & Rendah

    KURSUS & BENGKEL Pendidikan Pra Sekolah & Rendah Strategi Pendidikan Awal Abad Ke 21 . Dunia pendidikan Malaysia sedang mengalami perubahan secara bertahap. Mendepani perubahan ini, panggiat bidang pendidikan perlu menyediakan diri dan organisasi agar seiring dengan perubahan ini. . ?????Pra sekolah merupakan tahap asas pendidikan kanak-kanak di Malaysia. Perubahan yang kukuh adalah bermula dari …

  • Seminar Strategi Pendidikan Awal Abad 21

    Seminar Strategi Pendidikan Awal Abad Ke 21 . ???Dunia pendidikan Malaysia sedang mengalami perubahan secara bertahap. Mendepani perubahan ini, panggiat bidang pendidikan perlu menyediakan diri dan organisasi agar seiring dengan perubahan ini.  . ?????Pra sekolah merupakan tahap asas pendidikan kanak-kanak di Malaysia. Perubahan yang kukuh adalah bermula dari peringkat asas dengan kefahaman yang tepat dan …

  • Bagaimana menjadikan rumah kita sehebat SBP dan MRSM, walaupun anak saya di sekolah harian?

    Isu kuota SBP dan MRSM menjadi topik hangat. Seperti biasa, saya hanya berminat memandang ke hadapan. Apa yang kita boleh lakukan sebagai ibu dan bapa bagi memastikan kualiti anak yang dilahirkan nanti sehebat kualiti SBP dan MRSM, walaupun mungkin nanti anak-anak kita tidak dapat mengulangi jejak langkah kita ke SBP dan MRSM. Tulisan ini hanyalah …

  • Mari siapkan anak-anak untuk Sesi Persekolahan Tahun Baru 2019 Tahun baru, Harapan Baru.

    Banyak yang ibubapa boleh lakukan untuk persediaan anak-anak memasuki sesi persekolahan dengan lebih tenang. Purata keluarga muda di Malaysia adalah lebih kurang 3 orang anak-anak yang bersekolah ke tadika taska dan seumpama dengannya. . Ada yang darjah 4, ada yang darjah 2, dan ada yang masih di tadika. . Apa pun situasi ibubapa, ada beberapa …

  • Panduan khas ibu bapa menghantar anak-anak ke tadika dan darjah 1. Olahan dari panduan khas ibu bapa NALURI Kreatif

    Bagi anak-anak berusia 3-7 tahun, ia merupakan perkara yang besar untuk berada di sekolah selama 5-9 jam bersama guru dan kawan-kawan yang baru dikenali, atau setelah lama bercuti. Apatah lagi yang belum pernah bersekolah atau pun perubahan suasana di tempat baru. Perubahan rutin akan memberi impak terhadap kestabilan emosi mereka dan memerlukan masa untuk peyesuaian …

  • Pentingnya Sensori dalam Mempengaruhi Pembelajaran Anak

    Pentingnya Sensori dalam Mempengaruhi Pembelajaran Anak Sensori merupakan perkara yang amat penting dalam perkembangan kanak-kanak. Kebiasaannya, kita terlalu memfokuskan kepada keupayaan kognitif dan melupakan keperluan sensori kanak-kanak. Hakikatnya, kemahiran kognitif kanak-kanak akan menjadi lebih baik apabila keperluan sensori,  perkembangan sensori motor dan perkembangan persepsi motor berkembang dengan baik. Oleh itu, ketika awal usia perkembangan kanak-kanak, …

  • Parenting Workshop : Thematic Learning At Home

    Thematic Learning At Home   Mungkin ramai yang ada delima ni. Tema apa yang buat dengan anak. Tema ‘haiwan’ best tapi tema ‘dinasour’ anak lebih minat. Insya Allah di sini saya akan kongsikan panduan untuk memilih tema. Seperti yang pernah kongsikan, pembelajaran bertema seronok lagi memudahkan. Cuma kita ibu bapa perlu rancang ia menjadi seronok …

  • 3 Event Menarik Keibubapaan, Kekeluargaan, Aktiviti Kanak-kanak & latihan perguruan

    Pre School Teacher Training Kursus bersiri SATU HARI ini akan melengkapkan guru-guru Pra Sekolah dengan kemahiran perguruan Pra Sekolah yang berjaya. 19 Mac 2018 (Isnin) maklumat lanjut :- http://bit.ly/PSTTBangiMAC Holiday@NALURI   Lokasi di 6 buah cawangan Lembah Klang. Antaranya NALURI Excellence Bukit Raja, Selayang, Gombak, Melawati, Bangi Seksyen 7 dan Bangi Seksyen 3. Manakala, Lokasi di …

  • Kids Innovation Holiday @ NALURI – Pantai Timur

    Kids Innovation Holiday @ NALURI – Pantai Timur . ? 18 – 22 March 2018! Klik di sini: https://nlieducationsdnbhd.onpay.my/order/form/149   . Lokasi di 3 cawangan Pantai Timur. Antaranya NALURI Excellence KP Perdana, Gong Badak dan Kubang Kerian . Cuti sekolah kali ini kami tampilkan dengan projek yang penuh kreativiti dan inovasi. Anak diberi peluang meneroka dan merekacipta …

  • Kids Innovation Holiday @ NALURI – Selangor

      Kids Innovation Holiday @ NALURI – Selangor. . ? 19 – 23 March 2018! . Klik di sini: https://nlieducationsdnbhd.onpay.my/order/form/148   . Lokasi di 6 buah cawangan Lembah Klang. Antaranya NALURI Excellence Bukit Raja, Selayang, Gombak, Melawati, Bangi Seksyen 7 dan Bangi Seksyen 3 . Cuti sekolah kali ini kami tampilkan dengan projek yang penuh kreativiti dan …

  • Pre School Behaviour and Management – Bangi

      Pre School Behaviour and Management – Bangi NLI Education Sdn Bhd membawakan siri Pre School Teacher Training julung-julung kalinya di Bangi bertajuk Pre School : Classroom Behaviour and Management. . Kursus bersiri SATU HARI ini akan melengkapkan guru-guru Pra Sekolah dengan kemahiran perguruan Pra Sekolah yang berjaya. . Fokus sesi Pengurusan Bilik Darjah Dan …